BMW E30

BMW E30 je pokračovatelem úspěšného modelu E21, vyráběný v letech 1982 - 1994. Vůz se vyráběl ve 4 verzích: dvoudvéřové kupé, dvoudvéřový kabriolet, čtyřdvéřový sedan a pětidvéřový kombík. Co se motoru týče, vyráběla se verze se čtyřválcem i s šestiválcem. Ze začátku se v E30 používal motor M10 s karburátorm. Ve verzi 316 (1,6l) dosahoval výkonu 89 koňských sil (66 kW). Další verze, 318i (1,8l) s elektronicky ovládaným vstřikováním paliva dosahovala už výkonu 104 koňských sil (77 kW). Verze s šestiválcem M20 byly samozřejmě výkonější, 320i s výkonem 123 koní (92 kW) a 323i s výkonem 141 koní (105 kW). V roce 1985 potom přišla verze 325i, která dosahovala výkonu 168 koní (125 kW). tato verze nahradila BMW 323i.

V roce 1987 byla řada BMW E30 inovována. Šestiválce M20 dostaly novou elektroniku Bosch Motronic, která nahradila Bosch Jetronic. To zvýšilo výkon u 320i na 127 koní (95 kW) a u 325i na 169 koní (126 kW). Čtyřválec M10 byl nahrazen novým čtyřválcovým motorem M40, rovněž s elektronicky ovládaným vstřikováním Bosh Motronic. Nová verze BMW 318i tedy dosahovala výkonu 113 koňských sil (85 kW). Roku 1989 vznikla verze BMW 318is s novým čtyřválcem M42.

BMW E30 má i M verzi. Jde o první M3 v historii BMW a dodnes je mnohými považována za nejzdařilejší verzi M3.

Galerie BMW E30:


BMW E30 Video